برنامه نویس

به وبلاگ خودتان خوش آمدید.

برنامه نویس

به وبلاگ خودتان خوش آمدید.

تشخیص مشخصات کاربر

تشخیص نوع مرورگر، سیستم عامل و IP کاربران اینترنت و سایر اطلاعات مرتبط   

.

تشخیص نوع مرورگر، سیستم عامل و IP کاربران اینترنت و سایر اطلاعات مرتبط 


مرورگرها برنامه هائی هستند که کاربران اینترنت با استفاده از آنان قادر به استفاده از وب سایت ها و منابع موجود در آنها می باشند. جایگاه این نوع از برنامه ها در یک نرم افزار تحت وب یا اینترنت بسیار حائز اهمیت بوده چراکه مسئولیت ایجاد محیط لازم جهت ارتباط با کاربران بر عهده آنها سپرده شده است.

مرورگرها درخواست کاربران را بر اساس پروتکل HTTP برای سرویس دهنده وب ارسال می دارند. پروتکل فوق زبان گفتمان مشترک بین مرورگران وب بعنوان متقاضیان و سرویس دهندگان وب بعنوان پاسخ دهندگان به درخواست ها است. مرورگرها دارای امکانات و پتانسیل های زیادی بوده و در فرآیند پیاده سازی یک برنامه تحت وب یا اینترنت نمی توان از کنار آنها بسادگی گذشت. با شناخت پتانسیل ها و نوع رفتار یک مرورگر طراحان نرم افزارهای اینترنت قادر به خلق آثار ارزشمند و پویائی خواهند بود که قطعا در استمرار موفقیت یک نرم افزار از نقطه نظر جذب مخاطبان خود تاثیر گذار خواهد بود. بهرحال صفحات وب درخواستی کاربران اینترنت از طریق این نوع نرم افرارها به نمایش درخواهد آمد.

یکی از مشکلات موجود در رابطه با طراحی صفحات وب، استفاده از مرورگرهای گوناگون توسط کاربران اینترنت است. در این رابطه عمده رقابت بین دو مرورگر متعلق به شرکت های ماکروسافت (IE یا Internet Exploere) و نت اسکیپ (Netscape) است. استانداردهای تعریف شده توسط هر یک از مرورگرهای فوق با یکدیگر متفاوت است. مثلا مرورگر شرکت ماکروسافت از کنترل های اکتیوایکس (ActiveX) و زبان Vbscript بعنوان زبان پیش فرض بر روی مرورگرها جهت تزریق توان عملیاتی بر روی سرویس گیرندگان استفاده می کند در حالیکه مرورگر شرکت نت اسکیپ از زبان جاوااسکریپت بعنوان پیش فرض در این زمینه استفاده و امکان استفاده از کنترل های اکتوایکس نیز صرفا از طریق نصب یک Plug-in امکان پذیر خواهد بود.

پروتکل ها و انشعابات لازم در خصوص بکارگیری HTML پویا (DHTML) و Cascading Style Sheet یا CSS در هر یک از مرورگرهای فوق شرایط خاص خود را دارد. بهرحال آگاهی از نوع مرورگر بخدمت گرفته شده توسط یک کاربر اینترنت و پارامترهای مهم آن در پیاده سازی یک سایت موفق و با توجه به طیف گسترده کاربران اینترنت بسیار حائز اهمیت خواهد بود. مثلا در صورتیکه یک صفحه وب را با استفاده از DHTML طراحی کرده باشیم و مرورگر ملاقات کننده سایت امکان استفاده از این ویژگی را نداشته باشد تکلیف چیست؟ در این زمینه شاید بهترین روش پس از تشخیص نوع مرورگر کاربر مورد نظر، ارجاع آن به صفحه ای دیگر است که همان امکانات را در اختیار وی بدون استفاده از تگ های DHTML بدهد.

فراموش نکنیم که تعداد و نوع مرورگرهائی که امروزه توسط کاربران اینترنت استفاده می شود به دو نمونه گفته شده ختم نشده و مرورگرهای WebTV Browser،AOL custom Browser،Lynx ( یک مرورگر متنی تحت یونیکس ) و Opera نمونه های دیگری از دنیای وسیع مرورگرها می باشند.

مرورگرها در زمان درخواست یک صفحه از یک وب سایت، اطلاعاتی نیز راجع به خود بهمراه درخواست ارسال میدارند این اطلاعات با عنوان User-Agent String معرفی شده و شامل نوع و نسخه مرورگر و سیستم عامل مربوطه است. این اطلاعات در مجموعه ServerVariables و تحت نام متغیری با نام HTTP_USER_AGENT قرار خواهند گرفت. اطلاعات ذخیره شده در مجموعه ServerVariables بسیار وسیع بوده و در این مقاله به بررسی آندسته از اطلاعاتی که به موضوع مقاله مرتبط است خواهیم پرداخت.

مثال ۱ - در این مثال با استفاده از مجموعه Server Variables وابسته به شی Request، نوع مرورگر، سیستم عامل و IP ملاقات کننده سایت تشخیص داده می شود. ( در مثال می توان برخی از مقایسه ها را در صورت ضرورت حذف نمود و برنامه را برای موارد خاص نوشت)


You are using

You are using : operating system

Your IP is:

مثال ۲ - در این مثال با استفاده ازمجموعه Server Variables وابسته به شی Request، اطلاعاتی نظیر نام سرویس دهنده، زبان مرورگر، و سایر اطلاعات ذیربط نمایش داده می شود.

your Server name is

your browser language is

your server ip is

your local address is

your path info is

your server port is

your path translated is

مثال ۳ - در این مثال پس از نمایش محتویات رشته HTTP_USER_AGENT، امکان ارتقای مرورگر برای کاربران از طریق سایت ماکروسافت فراهم شده و در صورتیکه نسخه مرورگر IE بیشتر از چهار باشد، به آنها اعلام خواهد شد که امکان استفاده از تگ های DHTML را دارا خواهند بود.

پس از تشخیص نسخه مرورگر می توان آنها را به صفحات دیگر Redirect نمود. در صورت افزودن دستورات زیر به برنامه فوق، در صورتیکه نسخه مرورگر چهار به بعد باشد، default.asp موجود در فهرست DHTMLSupport اجرا شده و در صورتیکه کاربر از مرورگری استفاده می کند که نسخه آن از چهار کمتر می باشد و با توجه به اینکه این نسخه ها، امکان DHTML را دارا نمی باشند، برای این کاربر بخصوص default.asp را از فهرست NonDHTML فعال خواهیم کرد.

If BrowserVersion >= 4 Then
  Response.Redirect "/DHTMLSupport/default.asp"
Else
  Response.Redirect "/NonDHTML/default.asp"
End If

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد